תאונת דרכים עם נפגעים

למרבה הצער, תאונות הדרכים בישראל נחשבות לתופעה נפוצה, כאשר תאונת דרכים עם נפגעים מתרחשת בממוצע אחת ל-3-4 ימים וגורמת לנזקי גוף קלים עד קשים למעורבים בה. באופן תדיר אנו מתבשרים גם על תוצאותיהן של תאונות קטלניות, בהן נגבו קרבנות בנפש.

אם הייתם מעורבים בתאונה עם נפגעים או שהאשמה נופלת עליכם, דעו שיש מה לעשות וחשוב לעמוד על זכויותיכם המשפטיות בנושא. במאמר זה נעסוק בתאונות דרכים הכוללות נפגעים וכיצד עורך דין תעבורה מומחה יכול לסייע לנהגים שהואשמו בהן.

פעולות המשטרה לאחר תאונת דרכים עם נפגעים

אדם שהואשם בגרימת תאונת דרכים, בין אם זו תאונת דרכים עם נפגעים ובין אם לא היו באותה התאונה נפגעים כלל (פחות סביר), יעבור תחת אותה ההתנהלות מבחינה משפטית. תחילה, יבוצע שימוע לצורך שקילה האם לשלול את רישיון הנהיגה מנהלי למשך 60 ימים.

אם זו תאונת דרכים קטלנית, שלילת הרישיון המנהלית תעמוד על 90 ימים. במקביל המשטרה תחקור את התאונה ותעמיד ממצאים המאפשרים להבין את השתלשלות האירועים, מרחקי העצירה, מהירות הנסיעה, מערכת התמרור והסימונים בכביש ועוד.

חקירת המשטרה מובילה בדרך כלל להליכים פליליים והעונשים הצפויים לנהג בגין אותה התאונה משתנים בהתאם לנסיבות שהובילו להתרחשותה. למשל, כאשר הנהג מואשם בעבירת נהיגה בשכרות או ביצע תאונת פגע וברח ייתכנו רכיבי ענישה שונים מאשר תאונה שנגרמה בעקבות אי ציות לרמזור אדום. מעבר לכך, נסיבות התאונה משתנות ממקרה למקרה וכך גם מידת האשמה, הרקע התעבורתי של הנהג, חומרת הפגיעות והנזק שנגרם למעורבים בתאונה ועוד.

העונשים הקבועים בחוק

  • מהו העונש על פגיעה קלה?
    אם המעורבים נפצעו קל, כלומר חווים "חבלה שאין בה ממש" והנהג הורשע בגין עבירה מהתוספת השנייה לפקודת התעבורה (נהיגה בקלות ראש, אי ציות לתמרור עצור וכדומה) – שלילת רישיון למשך 3 חודשים לפחות.
  • מהו העונש על חבלה של ממש?
    תאונה עם נזקי חבלות של ממש מחייבת בפסילת רישיון הנהיגה למשך שלושה חודשים, ללא קשר לסוג העבירה שהנהג הורשע בה.
  • מהו העונש על פציעה קשה?
    תאונת דרכים עם נפגעים קשה תחייב בפסילה למשך שנים רבות. אם זוהי תאונת דרכים קטלנית בה נהרג אדם, סביר שתקופת הפסילה תתחיל מידית ועד תום ההליכים כאשר אחת מתוצאות האישום בעבירה זו עשויה להיות פסילת רישיון הנהיגה לצמיתות.

כמו כן, הרשעה בעבירה זו עשויה לכלול גם מאסר בפועל ומאסר על תנאי, קנס כספי ולעתים גם מתן פיצויים לנפגע (ללא קשר לתביעה האזרחית שהנהג חשוף אליה). הענישה תופחת ככל שהנזקים שנגרמו היו קלים יותר, ככל שלנהג קיים עבר תעבורתי נקי וכאשר מתעורר ספק בנוגע לאחריותו בגרימת התאונה (למשל כאשר ישנו חשד שאחד הרמזורים בצומת התאונה היה תקול).

אם הנזקים חמורים, העבירות שגרמו להן היו חמורות ועברו של הנהג כולל עבירות קודמות, כך עונשו צפוי להיות כבד וממושך יותר ולכלול עונשי מאסר, עבודות שירות לציבור ומאסר על תנאי.

מה לעשות לאחר שהתרחשה תאונת דרכים?

לפי תקנה 144 בתקנות התעבורה, כל תאונת דרכים עם נפגעים מחייבת בביצוע הפעולות הבאות:

יש להעמיד את הרכב במקום התאונה או בסמוך לו ככל האפשר. כל עוד המקרה לא מצריך הזזה של הרכב לטובת הגשת סיוע לפצוע או הפצועים, אין להזיז את הרכב עד להגעת המשטרה למקום התאונה. יש לספק לנפגעים עזרה ראשונה ולהזעיק מיד את שירותי החילוץ וההצלה. על הנהג חלה חובה להמתין להגעת כוחות הסיוע ולעזור בפינוי הנפגע/ים לבית החולים במידת הצורך.

על הנהג למסור את פרטיו המזהים וככל שיתבקש לעשות זאת מצד כוחות הסיוע, המשטרה והנהג או הנהגים המעורבים. הפרטים המזהים הנדרשים הם שמו המלא של הנהג, מספר תעודת הזהות ורישיון הנהיגה שלו, מספר הרכב, שם בעל הרכב, שם חברת הביטוח וכתובתו. אם הדבר לא התרחש בשטח, על הנהג להודיע במוקדם ככל האפשר על התאונה למשטרת ישראל.

פעולות אלה עשויות להיות ההבדל בין חיים ומוות, אך מבחינה משפטית יש להן גם משמעויות משפטיות חשובות. ככל שהנהג איננו שועה להגיש סיוע מיידי לנפגעים ועוזב את זירת התאונה, הוא יואשם בביצוע תאונת פגע וברח המוגדרת על פי חוק כעבירת הפקרה. עונשה של עבירה זו חמור בהרבה מכל ענישה בגרימת תאונת דרכים עם נפגעים.

קבלת ייעוץ וייצוג משפטי

אם זומנתם לחקירה או שהוגש נגדכם כתב אישום בגין תאונת דרכים עם נפגעים, חשוב להתייעץ עם עורך דין תאונות דרכים שיוכל להציג באופן ברור ומסודר את גרסתכם לאירועים, תוך עמידה מלאה על זכויותיכם ובדיקת האפשרות להפחתה בענישה.

חשוב לזכור כי כל תאונת דרכים מהווה חוויה קשה שתוצאותיה עשויות להיות חמורות, משמעותיות, מתמשכות או צמיתות וגם טראגיות. ככל שתפעלו בזמן אמת על פי האמור בחוק ותסתייעו בעורך דין תעבורה בעל ידע וניסיון עשירים, כך תבטיחו לעצמכם ייצוג מקצועי, מהימן ואפקטיבי יותר לתוצאות המשפט.

תאונת דרכים עם נפגעים
ניווטט מהיר בעמוד
טופס צור קשר
מאמרים קשורים
דילוג לתוכן