שימוש בטלפון בזמן נהיגה

האם שימוש בטלפון בזמן נהיגה הוא דבר לגיטימי?

כולנו יודעים כי שימוש בטלפון בזמן נהיגה הוא אסור ויוביל לקבלת דוח תעבורה. אולם אנשים רבים אינם מודעים להיקפו של האיסור ועל כן מבצעים את העבירה מבלי להתכוון לכך. תקנה 28 לתקנות התעבורה קובעת כי אדם הנוהג ברכב, חייב להחזיק את ההגה כל עוד הרכב בתנועה. בתוך כך, לא יעשה שימוש בטלפון בזמן נהיגה אלא באמצעות דיבורית ואף לא יאחז בטלפון, ישלח או יקרא מסרון. אם כן, אנו מבינים כי לא רק שחל על הנהג איסור לדבר בנייד, אלא חל איסור גם על שליחת מסרון (הודעת טקסט או ווצטאפ). יתרה מכך, עצם אחזקת המכשיר בנהיגה מהווה גם היא עבירה.

תקנות התעבורה אוסרות על שימוש בטלפון בזמן נהיגה כל עוד הרכב בתנועה, אלא באמצעות דיבורית.

המפר הוראה זו צפוי לקנס בן 1,000 ₪ ו8 נקודות תעבורה. במאמר זה נעמוד בהרחבה על עבירה זו ונענה על שאלות חשובות כגון: האם בעת עמידה ברמזור רשאי הנהג להשתמש בנייד.

"הרכב בתנועה" – מה זה אומר?

אחת הטעויות הנפוצות בהקשרה של עבירה זו, היא ההנחה כי המונח "הרכב בתנועה" מתייחס אך ורק לזמן הנסיעה בפועל. מכאן, נהגים רבים מסתכלים בהודעות הווצטאפ או מוציאים שיחה בנייד, בעת שהם עומדים בפקק או ברמזור אדום. מבחינת החוק היבש, ההגדרה של רכב נמצא בתנועה כוללת גם את המצבים האלו ועל כן מדובר בעבירה.

עם זאת, חשוב לומר כי האכיפה במקרים האלו היא נמוכה יותר מאשר שימוש בטלפון בזמן נהיגה. כמו כן, כאשר ניתן דוח תעבורה לנהג בגין עבירה זו בנסיבות הללו, יכול עורך דין תעבורה במקרים מסוימים להביא לביטולו של הדוח, אשר מלבד חיסכון הקנס, משמעותו כי לא ייצברו לנהג נקודות תעבורה.

על דרישת הדיבורית

המחוקק הבין כי איסור מוחלט על שימוש בנייד בנהיגה איננו ריאלי. על כן קבע כי ניתן להשתמש בו באמצעות דיבורית. אולם, חשוב לדעת כי הדיבורית צריכה להיות כזו המאפשרת שימוש בטלפון ללא כל אחיזה בו שכן גם אחיזה, מהווה כאמור עבירה.

ומה בדבר רוכבי אופנועים? שהרי באופנוע לא ניתן להתקין דיבורית קבועה ולרוב, אפוא נהגים אלו מקבעים את הנייד בקסדה עצמה. האם מעשה זה נחשב שימוש בטלפון בזמן נהיגה ולפיכך מהווה עבירה? פסקי הדין בנושא הזה אינם חד משמעיים ועל כן כדאי לקבלת ייעוץ של עורך דין דיני תעבורה.

נקודות תעבורה וקנס כספי

בשל הסחת הדעת הנגרמת עקב שימוש בנייד בעת נהיגה והסכנה הטמונה בה, בחר המחוקק להחמיר בענישה. נתפסתם על עבירה זו? תקבלו דוח תעבורה על סך 1,000 ₪ וכן ירשמו לחובתכם 8 נקודות תעבורה. כלומר, אין המדובר רק בקנס כספי גבוה, אלא גם בסנקציה של נקודות שהיא למעשה חמורה יותר, היות שלאחר צבירת סך נקודות מסוים, יידרש הנהג לעשות קורס נהיגה נכונה והוא גם חשוף לעונש של שלילת רישיון. משכך אם קיבלתם דוח על עבירה זו, כדאי לפנות לייעוץ משפטי של עורך דין לתעבורה אשר יבחן את האפשרויות השונות על פי נסיבות המקרה.

ביטול דוח תעבורה

כאמור מעלה, העבירה של שימוש בטלפון בזמן נהיגה היא רחבה מאוד וכוללת לא רק שימוש בפועל בנייד, אלא עצם האחיזה בו מהווה עבירה. עם זאת, לנסיבות העבירה יכולות להיות השפעה רבה ויש בהן לא אחת כדי להביא לביטולו של הדוח, הפחתת הקנס, המרת הדוח באזהרה וכיו"ב.

כך למשל, ישנם מקרים בהם הוכיח עורך דין תעבורה כי השוטר שנתן את הדוח היה במרחק גדול מדי, כך שיש ספק אם אכן ראה את הנהג מבצע את העבירה. לחילופין, כאשר ניתן הדוח בגין שימוש בנייד בעת עמידה ברמזור אדום, יוכל עורך הדין לטעון כי למעשה הנהג לא היה בתנועה ובהעדר עבר תעבורתי קודם, יש מקום לבטל את הדוח.

נתפסת בשימוש בטלפון בזמן נהיגה? שללו לך את הרישיון? אתה צריך עורך דין תעבורה לצידך בכל בעיה תעבורתית! השאר פרטים או התקשר עוד עכשיו לעורך דין תעבורה ניר שלום לקבלת ייעוץ וייצוג משפטי הכי טוב שאפשר אל תתמהמה!

טלפון: 077-9976882 

מייל: Nirshalomlaw@gmail.com

שימוש בטלפון בזמן נהיגה
ניווטט מהיר בעמוד
טופס צור קשר
מאמרים קשורים
מכשיר הממלז

מכשיר הממל"ז

מכשיר הממל"ז, מד מהירות לייזר, הינו אחד מבין מגוון מכשירי האכיפה האלקטרוניים שמשמשים את משטרת

קרא עוד
מכשיר הדבורה

מכשיר הדבורה

מכשיר הדבורה (Bee) הינו אחד מבין מגוון מדי המהירות האלקטרוניים שמשמשים את משטרת התנועה לצורך

קרא עוד
דילוג לתוכן