רמת אלכוהול מותרת בדם

החוק בישראל מגדיר את הנהיגה בשכרות לאור רמת אלכוהול מותרת בדם. רובנו מאמינים שגם אם שתינו משקה או שניים לכל היותר, נישאר בשליטה ולפיכך אנו נמצאים תחת רמת האלכוהול התקינה והבלתי מזיקה. האם בבדיקה בכל זאת יתברר שאנו שיכורים? ומהי אותה רמת אלכוהול מותרת שמגדירה את היכולת לנהוג באופן חוקי ובטוח?

רמת אלכוהול מותרת בדם: כמה באמת אפשר לשתות?

שילוב אלכוהול ונהיגה הוא כידוע מעשה מסוכן. הוא מגביר את הסיכון לתאונות הדרכים ועשוי להשפיע על קבלת ההחלטות התקינה של הנהג על הכביש, להגביל את יכולת התגובה שלו לתרחישים פתאומיים וגם לצמצם משמעותית את הראייה המרחבית.

מבחינת החוק, רמת אלכוהול מותרת בדם אמורה להגיע עד לריכוז של מחצית האחוז לליטר דם, המהווה עד 240 מיקרוגרם לליטר אוויר נשוף, או עד 50 מיליגרם למאה מיליליטר בבדיקת דם.

כל נהג שיעבור בדיקת ינשוף או בבדיקת דם ויימצא כי חרג מהכמות המותרת בחוק, עשוי להיות מואשם בעבירת נהיגה בשכרות. בפועל, אכיפת העבירה מתחילה מ-290 מק"ג בבדיקת הינשוף, או מ-100 מיליגרם בבדיקת דם.

אם מדובר בנהג צעיר (שגילו 24 או פחות), נהג חדש (בעל וותק נהיגה של שנתיים ומטה) או נהג ברכב מקצועי (נהג משאית, נהג אוטובוס וכד') – רמת האלכוהול המותרת עבורו היא עד 50 מק"ג או 10 מיליגרם, מה שמחייב אותו להימנע לחלוטין מלשתות ולנהוג – כלומר 0% אלכוהול!

מהו העונש על חריגה מרמת האלכוהול המותרת?

נהג שהואשם בעבירת נהיגה בשכרות צפוי לפסילת רישיון למשך שנתיים, לצד רכיבי ענישה אפשריים נוספים כמו שלילת רישיון על תנאי, מאסר על תנאי וקנס כספי. אם אותה העבירה בוצעה שוב תוך שנה אחת, עונש הפסילה יעלה ל-4 שנים.

אם מדובר בעבירת נהיגה בהשפעת אלכוהול (נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים) צפוי הנהג לפסילת רישיון של 3 חודשים בצירוף רכיבי הענישה הנוספים.

בכל מקרה של הרשעה בעבירת אלכוהול ונהיגה, מצטרפות לחובתו של הנהג גם נקודות רישוי במשרד התחבורה.

כמו כן, נהגים חדשים וצעירים שהוטלה עליהם שלילה על נהיגה בשכרות למשך שלושה חודשים ומעלה יישלחו לבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועשויים להיתקל באתגרים וקשיים רבים בחידוש רישיונם. אם מדובר בנהג וותיק שנפסל למשך שנה ויותר, הוא יישלח גם כן לבדיקה במכון הרפואי וצפוי לעבור מחדש את מבחני הרישוי.

בנוסף, במעמד ביצוע העבירה קיימת סמכות לקצין משטרה לפסול את רישיונו של הנהג ולהחרים את רכבו למשך 30 ימים (פסילה מנהלית).

לאור כל אלו, יש לשכור את שירותיו של עורך דין תעבורה מקצועי ועתיר ניסיון בתיקי נהיגה בשכרות שיוכל לפעול במספר דרכים אפשריות להפחתת הענישה.

רמת אלכוהול מותרת בדם

למרות שישנה הגדרה חוקית ורשמית לגבי רמת אלכוהול מותרת בדם, חשוב לזכור שהשפעות האלכוהול משתנות מאדם לאדם ותלויות בגורמים רבים כמו משקל הגוף, מגדר ואפילו קצב חילוף החומרים. לאלכוהול מיוחסות תכונות כמו שיפור מצב הרוח ועלייה בביטחון העצמי, מה שגורם לנהגים רבים לחוש שהם מסוגלים לנהוג כרגיל אחרי ששתו.

ועם זאת, לאלכוהול ישנן מגבלות שמאריכות את זמן התגובה ומקשיחות את רגישותו למתרחש מסביב, מה שמגביר את הסיכון לנהג עצמו ולסביבתו. גם אם ישנה רמת אלכוהול מותרת בדם, היא פוחתת בממוצע בכל שעה ב-25 מ"ג בלבד ולכן רצוי להמתין ככל האפשר טרם הנהיגה, אפילו אם שתיתם בכמות מזערית.

הואשמתם בנהיגה בשכרות? אל תפעלו לבד

אם נעצרתם לבדיקת אלכוהול ולאחר שביצעתם התגלה כי ריכוז האלכוהול שלכם עולה על זו שקובעת רמת אלכוהול מותרת בדם, מומלץ לתאם באותו הרגע פגישה עם עורך דין תעבורה. עורך הדין יעבור איתכם על השתלשלות מהלך הבדיקה שבוצעה לכם וינחה אתכם כיצד לפעול מול קצין המשטרה, אם הוזמנתם לשימוע בעניין הפסילה המנהלית.

לאחר מכן, עורך הדין יזמן אליו את חומרי החקירה במשטרה, הכוללים תיעוד מלא ומפורט בנוגע לבדיקת הנשיפון, המאפיינים והינשוף שבוצעו לכם ולאתר ליקויים אפשריים שניתן להתבסס עליהם כדי להפחית בעונש.

אם ניתן, עורך הדין יגיע לעסקת טיעון עם התביעה הכוללת תקופת פסילה קצרה אך כאשר מדובר על כמות גבוהה בהרבה מזו המוגדרת רמת אלכוהול מותרת בדם, התיק ינוהל תוך גיבוש קו הגנה מקצועי ומחושב היטב ובמטרה לסיים את התיק בעונש האפשרי הקל ביותר.

זכרו שגם אם הואשמתם בעבירת אלכוהול ונהיגה, יש לכם זכויות ויש מה לעשות מלבד לקבל עליכם אוטומטית את רוע הגזירה. עורך דין טוב ימצא מספר פתרונות אפשריים למצב כך שהתיק יסתיים בתוצאה טובה.

רמת אלכוהול מותרת בדם
ניווטט מהיר בעמוד
טופס צור קשר
מאמרים קשורים
דילוג לתוכן