נהיגה בשכרות עונש

נהיגה בשכרות עונש על כך

עבירת נהיגה בשכרות נחשבת לאחת מעבירות התעבורה החמורות ביותר וטומנת בחובה ענישה כבדה ומרתיעה. שתיתם, נהגתם ונתפסתם? כדי להימנע מפסילת רישיון ממושכת וסנקציות נוספות, עליכם לפנות אל עורך דין תעבורה מנוסה שיספק לכם ייעוץ וייצוג מקצועיים ויוכל גם לדרוש בגין עבירת נהיגה בשכרות עונש מופחת ככל האפשר.

מהי נהיגה בשכרות על פי החוק?

בשל העובדה ששילוב בין אלכוהול בכל כמות שהיא ובין פעולת הנהיגה עשוי להביא לתוצאות קטלניות ביותר, משקיעה המדינה מאמצים רבים על מנת לאתר את הנהגים השיכורים ולהרחיקם מהכביש ככל יכולתה, כאשר הענישה החמורה נועדה להרתיע מפני נהיגה בשכרות.

העבירה תתקיים לפי החוק תחת כמה תנאים: כאשר הנהג שתה משקה אלכוהולי בזמן נהיגה או בזמן שהיה אחראי על רכב; כאשר נמצא בגופו ריכוז אלכוהול של 240 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף או 50 מיליליטר בבדיקת דם; כאשר נמצא בגופו של נהג שגילו מתחת ל-24 (נהג צעיר) אלכוהול בריכוז של 50 מיקרוגרם או 10 מיליליטר בבדיקת דם.

חשוב לציין שבעקבות דיון לגבי תקינות ואמינות מכשיר הינשוף, אכיפת העבירה תתרחש רק אם תתגלה כמות של 290 מק"ג בגופו של נהג שגילו מעל 24, או כמות של 100 מק"ג בגופו של נהג שגילו מתחת ל-24.

בנוסף, החוק לא בררני לגבי נהגים שמקבלים על נהיגה בשכרות עונש בהתבסס כלי הרכב שבו נהגו. מסיבה זו, אפשר להגיש כתב אישום גם בגין נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים או כל כלי ממונע אחר.

העונשים בגין נהיגה בשכרות

לקבל על נהיגה בשכרות עונש פירושו פסילת רישיון בפועל למשך שנתיים. אם הנהג כבר ביצע בשנה החולפת עבירה דומה, צפויה תקופת הפסילה שלו לעמוד על ארבע שנים.

לצד שלילת רישיון נהיגה למי שיימצא שיכור מאחורי ההגה, עשויים להתקיים רכיבי ענישה נוספים כמו מאסר מותנה, קנס כספי, שירות לתועלת הציבור וחתימה על כתב התחייבות להימנע מעבירה זו בעתיד. כמו כן, נהגים שנכשלו בבדיקת השכרות שבוצעה להם (מיד נפרט לגביה) עשויים לקבל פסילה מנהלית של הרכב למשך חודש.

כל נהג שהורשע בעבירת נהיגה בשכרות וקיבל פסילת רישיון למשך שנה ומעלה, מחויב לגשת לבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד). נהגים חדשים שהורשעו בעבירה יישלחו למכון הרפואי גם אם לא קיבלו פסילה בפועל ויתבקשו לבצע מחדש את מבחן התיאוריה. נהגים חדשים שהוטלו עליהם 3 חודשי פסילה יחוייבו לבצע מחדש גם טסט.

בנוסף, מתלווה לכל עבירת נהיגה בשכרות עונש בדמות 10 נקודות רישוי, שמסכנות כשלעצמן את רישיון הנהיגה ומחייבות בקורסי רישוי נוספים.

האם מותר לסרב לבדיקת אלכוהול?

נהגים רבים מאמנים שסירוב להיבדק יאפשר להם להתחמק מהעבירה ולהימנע מלקבל בגין נהיגה בשכרות עונש כבד. אלא שלפי החוק, דין הסירוב כדין השכרות: נהג שסירב להיבדק על פי דרישת שוטר בבדיקת נשיפה או בדיקת דם צפוי לפסילת רישיון של שנתיים, לצד כל רכיבי הענישה הנלווים. הסיבה לכך נעוצה במסקנה שלפיה לנהג פיקח אין מה להסתיר ולכן מדוע שיסרב לבדיקה?

ועם זאת, שוטר שעוצר נהג לבדיקה מחויב להסביר לנהג את מטרת הבדיקה ואת משמעותו המשפטית של הסירוב לבצע אותה.

כיצד מתרחשת בדיקת השכרות?

על מנת להטיל בגין נהיגה בשכרות עונש מסוים, נדרש השוטר שעוצר את הנהג לבצע לו בדיקת נשיפה באמצעות מכשיר הנשיפון. אם בדיקה זו תעלה אינדיקציה להימצאות אלכוהול, תבוצע לו גם בדיקת כשירות נהיגה המכונה "בדיקת מאפיינים".

בדיקת המאפיינים היא בדיקה קוגניטיבית שבמהלכה מתבקש הנהג לבצע פעולות פשוטות שבוחנות את יציבותו בעמידה ובהליכה, את יכולותיו המוטוריות ותפקודו הבסיסי. הבדיקה מתועדת בטופס ייעודי ולעתים גם מצולמת. עם סיום בדיקת המאפיינים, תבוצע לנהג בדיקת ינשוף שתמדוד את כמות האלכוהול בגופו.

מרגע שהשוטר סיים לבדוק את הנהג במכשיר הנשיפון, עליו להודיע לנהג כי הוא מעוכב בחשד לנהיגה בשכרות וכי מרגע זה נאסר עליו לאכול, לשתות, לעשן או ללעוס מסטיק עד לסיום הבדיקה. חוסר שיתוף פעולה או ניסיון להכשיל את בדיקת המאפיינים ובדיקת הינשוף עשויים להיחשב כסירוב.

ומה לגבי עונש בגין נהיגה תחת השפעת אלכוהול?

החוק מבדיל בין שני סעיפי חקיקה: נהיגה תחת השפעת אלכוהול ונהיגה בשכרות. הסעיף השני נחשב לפחות חמור מבין השניים ולכן במידת האפשר, ישאף עורך הדין להמיר את סעיף האישום מנהיגה בשכרות לנהיגה תחת השפעה. העונש על עבירה זו עומד על 3 חודשי פסילה לפחות.

ניתן לראות כי הדרך הטובה ביותר להימנע מלהטיל בגין נהיגה בשכרות עונש כבד היא לשנות את סעיף האישום כך שתקופת שלילת רישיון נהיגה תרד משנתיים ותאפשר גם להשיג הסדר טיעון מקל במיוחד.

הואשמתם בנהיגה בשכרות? יש מה לעשות!

נהגים שמיוצגים על ידי עורך דין נהיגה בשכרות שבאמתחתו מיומנויות רבות וניסיון עשיר יוכלו למזער למינימום האפשרי את הפגיעה ברישיונם! פנו כבר עכשיו למומחה התעבורה ניר שלום לבדיקת האישום נגדכם וקבלת ייעוץ וייצוג ללא פשרות, עד להשגת ענישה מינימלית ככל האפשר.

נהיגה בשכרות עונש
ניווטט מהיר בעמוד
טופס צור קשר
מאמרים קשורים
דילוג לתוכן