חוק נהיגה בשכרות

חוק נהיגה בשכרות מצוי בתוך פקודת התעבורה, תחת תקנה 169ב': "לא ינהג אדם רכב בדרך או במקום ציבורי ולא יניעו אם הוא שיכור". תקנה 26 מקלה יותר בנוגע לעבירת נהיגה בשכרות ובה מופיעים המצבים בהם נהג ייחשב לשיכור, לרבות נהיגה תחת השפעת סמים משכרים או משקאות משכרים. הסעיף השני, נחשב לחמור פחות מבין השניים, אך אם שתיתם ונהגתם, סביר להניח שתואשמו אוטומטית דווקא בסעיף הראשון.

חוק העונשין: מה הוא אומר?

נהגים רבים סבורים כי עבירת נהיגה בשכרות היא איננה עבירה פלילית, מאחר והדין הפלילי מכיל עבירות עם אלמנט של חשיבה ומחשבה פלילית. אלא שחוק העונשין קובע כי עבירה פלילית תוכל להתרחש גם אם אין מחשבה פלילית מאחוריה. לפיכך ובהתאם לתקנות חוק נהיגה בשכרות, גם נהג ששתה ולא התכוון לנהוג במצבו עשוי להיות מורשע.

במקרה לדוגמה, אדם שבילה במסיבה בתל אביב ושתה, סיים את הבילוי ונכנס לרכבו החונה בחניה כחוק. כל כוונתו הייתה לתפוס תנומה לכמה שעות לפני שינהג ולתת להשפעה לחלוף לחלוטין לפני שיעשה זאת.

דקה או שתיים אחרי שנכנס לרכבו, שמע כריזת משטרה הדורשת ממנו להזיז את רכבו כמה סנטימטרים קדימה. הנהג שסבר כי ניידת המשטרה מעוניינת לחנות שלא בצפיפות גדולה, הכניס את המפתח לסוויץ' הרכב והתניע אותו. באותו הרגע נעצר והתבקש ע"י השוטר לעבור בדיקת שכרות.

העונש הצפוי על פי חוק נהיגה בשכרות

לאור חוק נהיגה בשכרות, נקבע כי נהג שעובר עבירה זו צפוי לשלילת רישיון של שנתיים, בתוספת קנס כספי, מאסר על תנאי, פסילה על תנאי ועשר נקודות רישוי. כאשר נהג עובר את עבירה זו בפעם השנייה בתוך שנה, הוא צפוי לקבל שלילה על נהיגה בשכרות לארבע שנים בתוספת יתר רכיבי הענישה המצוינים לעיל.

אם מדובר בנהג צעיר, חדש או נהג מקצועי, מתקיים סיכון מוגבר לסנקציות משמעותיות וחמורות ביותר בכל עבירת נהיגה בשכרות, לרבות שליחתו לבדיקת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועיכובים משמעותיים בחידוש רישיון הנהיגה.

אם רישיונו של נהג וותיק נפסל לתקופה של שנה ומעלה, גם הוא יישלח לבדיקה במכון הרפואי וצפוי להתעסקות ממושכת שתביא בסופו של דבר לביצוע מבחני רישוי מחדש.

בנוסף לכל אלו, במעמד ביצוע העבירה ובהתאם לאכיפת חוק נהיגה בשכרות, רשאי קצין משטרה לפסול את רישיונו של הנהג למשך 30 יום ולהחרים את רכבו לתקופה זהה.

האם אפשר לקבל עונש מופחת?

חוק נהיגה בשכרות כפי שהבנתם מתייחס באופן אחיד לכל נהג ששתה, ללא הבדל ברמת כמות המשקה, סוג המשקה, סוג הרכב או סוג הנהג. עונש פסילת הרישיון לשנתיים תקף לכל העוברים את העבירה ועל מנת להתגונן מפניה, יש להיעזר בשירותיו המקצועיים של עורך דין נהיגה בשכרות שמתמחה בייצוג נהגים בעבירות אלו.

מבחינה משפטית, באפשרותו של הנהג לכפור במיוחס לו ולנהל את התיק מאחר ומתקיימים בו כשלים חמורים או נסיבות מיוחדות, או להגיע באמצעות עורך דין תעבורה המייצג אותו לעסקת טיעון בהתבסס על כשלים שמצויים בחומר החקירה המשטרתי או כאשר כמות האלכוהול שנמדדה הייתה נמוכה וקרובה יחסית לרמה המותרת.

במעמד ההסדר, ינסה עורך הדין להביא להסכמתה של התביעה לשינוי לסעיף נהיגה בשכרות המקל שעניינו נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים. בעבירה זו, עונש הפסילה עומד על מינימום 3 חודשי פסילה בפועל, מה שיאפשר לעורך הדין לסיים את התיק בעונש מקל ביותר.

אם לא ניתן להגיע להסדר או שהמטרה היא לחתור לזיכוי, על הנהג יחד עם עורך דינו לבנות קו אסטרטגי מבריק וגדוש בהוכחות וראיות המגבות את טענות ההגנה. כמובן שהדבר תלוי מאוד במקרה ובנסיבות לגופו של עניין, אך בהינתן המקרה המתאים, יהיה ניתן להביא לענישה מופחתת מאוד ולעתים אפילו לחזרתה של התביעה מאשמה.

כמה מותר לשתות לפי החוק?

כמות האלכוהול המותרת על פי חוק נהיגה בשכרות היא 240 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף, או 50 מיליגרם במאה מיליליטר דם. ועם זאת, אכיפת העבירה מתחילה בפועל מכמות של 290 מיקרוגרם בנשיפה או 100 מיליגרם בבדיקת דם.

אם נתרגם את הכמויות הללו לכוסות משקה אמיתיות, אפשר לומר שאדם בוגר ששתה מנת משקה אחת, כבר מכיל בגופו כמות אלכוהול גבוהה מהמותר בחוק. לפיכך מומלץ להמתין בין שעתיים ועד חמש לפני ישיבה מאחורי ההגה, מאחר וקצב ספיגת האלכוהול משתנה בפועל מאדם לאדם.

כלפי נהגים צעירים, חדשים ומקצועיים קובע חוק נהיגה בשכרות רף מינימלי ביותר – עד 50 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף, או 10 מיליליטר במאה מיליגרם דם. המשמעות היא שנהגים אלו מחויבים שלא לשתות כלל, משום שגם לגימה קטנה תבטא את כמות זו בגופם.

מה העונש על נהיגה בשכרות
ניווטט מהיר בעמוד
טופס צור קשר
מאמרים קשורים
דילוג לתוכן