חוק האופניים החשמליים

מהו חוק האופניים החשמליים ?

בשנים האחרות הפכו האופניים החשמליים לכלי תחבורה פופולארי מאד, שמאפשר לנוע בזריזות ממקום למקום וללא צריכת דלק. עם זאת, למרבה הצער, האופניים החשמליים גם מעורבים לא פעם בתאונות דרכים, לרבות בשל שימוש לא זהיר של המשתמשים בהם.

על רקע זה מצא המחוקק לנכון לחוקק הוראות ספציפיות במסגרת תקנות התעבורה על מנת להסדיר את אופן הנהיגה באופניים חשמליים ולהבטיח את בטיחותם של רוכבי האופניים והולכי הרגל. הוראות אלו, שמופיעות בעיקרן בסימן ב3 לפרק השני של תקנות התעבורה תחת הכותרת "אופניים עם מנוע עזר", זכו לכינוי העממי "חוק האופניים החשמליים", למרות שלמעשה אין חוק כזה.

למי מותר לרכוב על אופניים חשמליים

לפי חוק האופניים החשמליים, מותר לרכב על אופניים חשמליים רק מגיל 16 בלבד, ובחבישת קסדת מגן.

בנוסף, החל מיום 1.1.2019 ואילך, הרכיבה על אופניים חשמליים או (גלגינוע – קורקינט ממונע), מותרת רק למי שיש לו רישיון נהיגה, או למי שעבר מבחן תיאוריה רגיל, או למי שעבר מבחן כשירות לאופניים בכל אחד מ-45 מרכזי בחינות התיאוריה שנמצאים ברחבי הארץ.

מבחן הכשירות לאופניים כולל 30 שאלות מקצועיות שקשורות לרכיבה נכונה ולשימוש בדרך ולחוקי התעבורה.

ניתן לגשת למבחן זה כבר החל מגיל 15 וחצי, למרות שהרכיבה מותרת רק מגיל 16 ומעלה. לשם ביצוע המבחן להנפיק כרטיס תלמיד (טופס ירוק) בתחנת הצילום ולמלא טופס מיוחד.

מי שעובר בהצלחה את הבחינה מקבל אישור כשירות לרכיבה על אופניים חשמליים וגלגינוע.

על איזה אופניים חשמליים מותר לרכוב

לפי חוק האופניים החשמליים, מותר לרכוב רק על אופנים חשמליים שעומדים בכל התנאים המצטברים שלהלן:

  • ההספק המירבי של המנוע של האופניים צריך להיות עד 250 וואט.
  • המנוע של האופניים צריך להיות מופעל על ידי דוושות האופניים.
  • כוח המנוע יורד עם העלייה במהירות האופניים ומפסיק את פעולתו כאשר המהירות עולה על 25 קמ"ש.
  • באופניים מותקנים אביזרי בטיחות שכוללים צופר או פעמון, פנס קדמי לבן, פנס אחורי אדום, מחזירי אור צהובים על דוושות האופניים, ומחזיר אור אחורי.
  • אם האופניים נרכשו לפני 1.7.2014: עליהם לעמוד בתקן האירופי, לשקול עד 30 ק"ג, ואין להרכיב בהם מצערת שמאפשרת שליטה רציפה בהספק המנוע באמצעות היד.

אם האופניים נרכשו לאחר 1.7.2014: עליהם לעמוד בתקן הישראלי, ומורכבת בהם מצערת שמאפשרת שליטה רציפה בהספק המנוע באמצעות היד, המפסיקה את פעולתה במהירות העולה על 6 קמ"ש.

  • על האופניים מודבקת מדבקה שמציינת את שם הדגם, תאריך היצור, ארץ היצור, סוג התקן, שם היצרן, ושם היבואן.

איפה מותר לרכוב לפי חוק האופניים החשמליים ?

לפי חוק האופניים החשמליים, ניתן לרכוב במקומות הבאים:

  • בכביש: מותר לרכוב על אופניים בכביש, קרוב ככל האפשר לשפתו הימנית, ותוך שמירת מרחק בטיחות מכלי הרכב האחרים. בדרך שאינה עירונית, מותר לרכוב על האופניים בשול הדרך, קרוב ככל הניתן לשפתו הימנית.
  • בשבילי האופניים: מותר כמובן לרכוב בשבילי אופניים. עם זאת, ככלל שקיים במקום שביל אופניים, אזי מותר לרכוב רק בו ולא בחלק אחר של הדרך.
  • במדרכה: אסור לרכוב באופניים על המדרכה, אולם ניתן להוליך את האופניים במדרכה שלא תוך כדי רכיבה. כלומר, מותר לרדת מהאופניים ולהוליך אותם במדרכה, כשהולכים לצידם ואוחזים בכידון שלהם.
  • במעבר חציה: אסור לחצות ברכיבה מעבר חצייה שאינו שמסומן לרוכבי אופניים ברכיבה, אולם ניתן להוליך בהם את האופניים שלא תוך כדי רכיבה. כלומר, מותר לרדת מהאופניים ולהוליך אותם במעבר החציה, כשהולכים לצידם ואוחזים בכידון שלהם.

האם צריך לרכוש ביטוח חובה לצורך רכיבה על אופניים חשמליים?

בית המשפט העליון קבע שרוכבי אופניים חשמליים אינם צריכים לרכוש פוליסת ביטוח חובה, וזאת מאחר שאופניים חשמליים אינם בגדר "רכב מנועי" לפי חוק הפיצויים לתאונות דרכים.

כך נקבע בפסק דין שניתן בתיק ע"א 7023/19 עזבון המנוח גבריאל אסולין ז"ל נ' וליד דרויש, ביום 12.10.2020.

פסק דין זה שם קץ לאי הבהירות המשפטית שהייתה קיימת לגבי הגדרתם של האופניים החשמליים. אי בהירות זו הובילה למתן פסקי דין סותרים בעניין זה על ידי הערכאות השיפוטיות הנמוכות יותר, כאשר חלקם קבעו שאופניים חשמליים הינם בגדר רכב מנועי וחלקם קבעו ההיפך.

מי מוסמך לאכוף את דיני התעבורה על רוכבי האופניים החשמליים

לפי חוק האופניים החשמליים, שוטרי משטרת ישראל ופקחי הרשויות המקומיות מסומכים לאכוף את דיני התעבורה על רוכבי האופניים החשמליים, ולרשום דו"חות תנועה לרוכבי אופניים שעוברים על החוק.

אם קיבלת דו"ח תנועה בגין רכיבה בניגוד לחוק על אופניים חשמליים, מומלץ להתייעץ עם עורך דין תעבורה שבקי ומנוסה בדיני תעבורה, על מנת לבדוק כיצד ניתן להתמודד עמו.

חוק האופניים החשמליים
ניווטט מהיר בעמוד
טופס צור קשר
מאמרים קשורים
דילוג לתוכן