מכשיר הדבורה

מכשיר הדבורה

מכשיר הדבורה (Bee) הינו אחד מבין מגוון מדי המהירות האלקטרוניים שמשמשים את משטרת התנועה לצורך מדידת מהירות הנהיגה של כלי רכב, וזאת לשם תפיסת נהגים שנוסעים במהירות מופרזת ובניגוד לחוק.

בנוסף לדבורה, ניתן למצוא גם את מכשירי הממל"ז (מד מהירות לייזר) והממא"ל, מצלמות המהירות שנמצאות בצדי הדרכים, ועוד.

כיצד פועל מכשיר הדבורה

מכשיר הדבורה בודק את מהירות הנסיעה של רכב המטרה באמצעות רדאר שמשגר גלי רדיו אל הרכב. גלי הרדיו חוזרים מרכב המטרה בתדר מעט שונה בשל אפקט דופלר. המכשיר מודד את ההבדל בין התדרים של הגלים שנשלחים לרכב המטרה ושל הגלים שחוזרים ממנו, ובהתאם לכך מחשב את מהירות הנסיעה של הרכב.

כלומר, ההבדל הבסיסי בין הממל"ז לדבורה מתבטא בכך שהממל"ז משתמש בשיגור קרן לייזר לצורך מדידת המהירות, בעוד מכשיר הדבורה משתמש בשיגור גלי רדיו לצורך מדידת המהירות. מכשיר הרדאר נחשב למכשיר מתקדם בהרבה מהממל"ז, אם כי בניגוד לממל"ז, מכשיר הדבורה מסוגל למדוד רק את מהירות הנסיעה של רכב המטרה, מבלי לבדוק גם את המרחק שבין המכשיר לרכב.

בניגוד לממל"ז שהפעלתו נעשית באופן שגלוי לציבור הנהגים, מכשיר הדבורה מופעל באופן מוסווה מתוך ניידת משטרה, ובאמצעות שתי אנטנות שמותקנות על גג הניידת, האחת קדמית והשניה אחורית.

ניתן להפעיל את מכשיר הדבורה הן בזמן עצירת הניידת והן בזמן נסיעתה. האנטנה האחורית שלו משמשת למדידת מהירות של כלי רכב שנוסעים מאחורי הניידת, ואילו האנטנה הקדמית שלו משמשת למדידת מהירות של כלי רכב שנוסעים לפניה. המכשיר גם מאפשר למדוד מהירות של כלי רכב שנוסעים הן בכיוון הניידת והן בכיוון הנגדי לה.

עם זאת, להפעלת מכשיר הדבורה ישנן גם מספר הגבלות, ולרבות ההגבלות הבאות:

  • טווח ההפעלה של מכשיר הדבורה הינו עד כ-1,200 מטר (מה שהופך אותו למכשיר האכיפה בעל הטווח הארוך ביותר בשירות המשטרה כיום).
  • על רכב המטרה להיות מבודד יחסית בקטע הכביש הנמדד, כך שבינו לבין כל רכב אחר יש לפחות 50 מטר. כתוצאה מכך, מכשיר הדבורה משמש בעיקר למדידת מהירות בכבישים ללא עומס תנועה, כגון כביש הערבה, כבישי הצפון באיזור הגליל העליון, כבישי חבל לכיש, כביש 6 באיזור הדרום, וכדומה.

אמינותו של מכשיר הדבורה

פסק הדין המנחה של בית המשפט העליון בנושא אופן השימוש בכל מכשירי האכיפה האלקטרוניים לסוגיהם אשר משמשים לצורך מדידת מהירות נסיעה של כלי רכב, הינו ע"פ 5345/90 בראונשטיין נ' מדינת ישראל.

פסק דין זה קבע שניתן להסתמך על מכשיר אכיפה אלקטרוני בתנאי שהשימוש בו נעשה לפי הכללים שמבטיחים את אמינותו ותקינותו. לפיכך, על המשטרה להוכיח שהמכשיר היה תקין, המפעיל היה מיומן, ותנאי המקום היו כאלה שהתוצאה המופיעה על הצג אכן מבטאת את המהירות הנכונה של הרכב הנבדק וללא שיבושים.

במסגרת תיק ת"ת (ב"ש) 5729/08 מדינת ישראל נגד ציטרון צבי, נקבעו ספציפית הכללים שמבטיחים את הפעלת מכשיר הדבורה באופן אמין ותקין:

  1. המכשיר עבר ביקורת תקופתית שנתית.
  2. השוטר המפעיל עבר הכשרה בקורס מסודר להפעלת המכשיר.
  3. השוטר המפעיל ביצע בדיקות תקינות למכשירבתחילת כל משמרת ובסיומה.
  4. על השוטר המפעיל לתאר את המצב בו נמדד רכב המטרה: רכב מודד בתנועה או נייח, רכב המטרה בתנועה נגדית או באותו כיוון תנועה, סוג האנטנה שנבחרה (קדמית או אחורית) ותאור החיוויים שקיבל השוטר מצג המכשיר בזמן המדידה.
  5. על השוטר המפעיל לוודא שבזמן הפעלת המכשיר אין כל השפעה שמשבשת את קריאת המכשיר כתוצאה מהפרעות אלקטרומגנטיות או שידורים אחרים, ולרבות מכשירי קשר, מכשירים סלולאריים, תקשורת מחשבים, ממסרי תקשורת או קווי מתח גבוה.
  6. על השוטר המפעיל לוודא שבטווח של 50 מטר לפחות משני צידי הכביש בשעת המדידה לא הייתה תנועה של כל כלי רכב מכל סוג אשר נע בכיוון הנסיעה של הרכב הנמדד, וזאת כדי להבטיח שרכב אחר אינו נוסע במקביל לרכב הנמדד ובכיוון נסיעתו.
  7. לא ניתן להפעיל את המכשיר במצב של גשם כבד, שלג, ערפל או אובך קיצוני, הואיל ובתנאים אלו לא ניתן לשמור על קשר עין רציף עם רכב המטרה במשך כל זמן המדידה.
  8. יש לקזז 3 קמ"ש מתוצאות המהירות הנמדדת על ידי המשכיר בשל האפשרות לסטייה מהדיוק.

לפיכך, ככל שהמשטרה הפעילה את מכשיר הדבורה שלא בהתאם לכל הכללים המצטברים הללו, יוכל הנהג לטעון שלא ניתן להסתמך על תוצאות בדיקתו לצורך הרשעתו על נהיגה במהירות מופרזת, מאחר שמדובר בבדיקה בלתי אמינה ותקינה.

במידה שנתפסת נוהג במהירות מופרזת לכאורה ובהסתמך על מדידה של מכשיר הדבורה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין תעבורה בקי ומיומן לגבי אופן ההתמודדות הראוי עם אישום זה בנסיבות המקרה.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
מאמרים קשורים
דילוג לתוכן