מהו ההבדל בין גרימת מוות ברשלנות להריגה?

מהו ההבדל בין גרימת מוות ברשלנות להריגה?

אז מהו ההבדל בין גרימת מוות ברשלנות להריגה? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

תאונות דרכים אשר הסתיימו במותו של אדם, מביאות במקרים רבים להגשת כתב אישום נגד הנהג האשם בתאונה. כתב האישום יהיה בגין אחת משתי עבירות: גרימת מוות ברשלנות או הריגה. בין שתי העבירות הללו הבדל משמעותי מאוד ביסוד הנפשי ובחומרת הענישה.

מהי גרימת מוות ברשלנות?

המונח רשלנות הוא מונח משפטי אשר משמעותו מעשה או מחדל אשר גרמו לנזק פיזי ממשי לאדם אחר, נזק אשר לא היה מתרחש לולא ההתנהגות הרשלנית. כאשר אנו עוסקים בדיני תעבורה, מדובר בדרך כלל על נהג אשר הביא למותו של נהג אחר או הולך רגל בתאונה בכביש, בשל רשלנותו.

כיצד מגדיר החוק גרימת מוות ברשלנות? מצב שבו האדם לא היה מודע לטיב המעשה שביצע או לאפשרות כי מעשהו יגרום לתוצאה שהתרחשה, אולם באותן הנסיבות, היה עליו להיות מודע לכך. החוק בישראל קובע כי גרימת מוות ברשלנות דינה מאסר בפועל של 6 חודשים לפחות ועד 3 שנים. יחד עם זאת, יש לציין כי במקרים רבים עורך דין תעבורה יכול למנוע את המאסר בפועל ולהביא לכך כי הנהג יקבל מאסר על תנאי ועבודות שירות.

הריגה

בשונה מעבירה של גרימת מוות ברשלנות, אשר מבוצעת בתום לב, הריגה היא עבירה שבוצעה בשל פזיזות וקלות דעת. התוצאה זהה, קרי, המעשה גרם למותו של אדם, אולם ההבדל בין העבירות הוא רב: עד 3 שנות מאסר אל מול עד 20 שנות מאסר.

נהיגה בשכרות אשר גרמה למותו של אדם היא אחת הדוגמאות השכיחות לעבירת ההריגה. זאת משום ששתיית אלכוהול מעל הרף המותר נתפסת כמעשה פזיז אשר הנהג היה מודע לתוצאה האפשרית שלו. על כן, בנסיבות אלו, יוגש בדרך כלל כתב אישום בגין הריגה ולא בגין גרימת מוות ברשלנות.

עורך דין תעבורה המייצג את הנהג יפעל להמרת האישום לגרימת מוות ברשלנות, למשל על ידי הטלת ספק במהימנות של תוצאות בדיקת ינשוף אשר על בסיסן נקבע כי מדובר על נהיגה בשכרות. כמו כן, גם כאשר ניתן לבסס כתב אישום בגין הריגה, ייצוג משפטי מקצועי של עורך דין תעבורה יכול במקרים רבים להביא לענישה פחותה יותר באופן משמעותי, בהתאם לנסיבות.

היסוד הנפשי

מן האמור לעיל אנו למדים כי ההבדל בין שתי העבירות נעוץ ביסוד הנפשי. הוא זה אשר יקבע איזה כתב אישום יוגש בגין הנהג ולו משמעות רבה מאוד בשל הבדלי הענישה בין גרימת מוות ברשלנות לבין הריגה. במקרה הראשון, של גרימת מוות ברשלנות, היסוד הנפשי הוא העדר מודעות לטיב המעשה.

לנסיבות או לתוצאות האפשריות של המעשה, היכן שאדם מן היישוב היה מודע לכל אלו. לעומת זאת, במקרה השני של עבירת ההריגה, הנהג היה מודע לטיב המעשה שלו וליצירת הסיכון לתוצאה הקטלנית. היסוד הנפשי המיוחס בנסיבות אלו הוא אדישות, פזיזות וקלות דעת.

ייצוג משפטי של עורך דין תעבורה

החוק בישראל יצר הבחנה והבדל בין גרימת מוות ברשלנות להריגה זו באה לידי ביטוי ביסוד נפשי של העדר מודעות אל מול מודעות מלאה ויחס פזיז. כך, סטיית מבטו של נהג לרגע מן הכביש, תוביל לאישום בגין גרימת מוות ברשלנות, מול נהיגה בשכרות אשר משמעותה תהיה בדרך כלל אישום בגין הריגה.

בהתאם לכך, ההבדל בענישה בין העבירות: עד 3 שנות מאסר אל מול 20 שנים. בכל מקרה של מעורבות נהג בתאונה קטלנית, יש לקבל ייצוג משפטי של עורך דין תעבורה. אם עומד על הפרק אישום בגין הריגה, עורך הדין יפעל ככל שניתן להמרת האישום לגרימת מוות ברשלנות.

כך למשל אם מדובר על נהיגה בשכרות שגרמה למותו של אדם, ינסה עורך הדין לאתר פגמים של בדיקת ינשוף, אז גדל הסיכוי להפחתת האישום.  כמו כן, כאשר מוגש כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות, יפעל עורך הדין למניעת עונש של מאסר בפועל והמרתו לעבודות שירות.

נקלעת לבעייה תעבורתית? צריך עורך דין תעבורה לצידך בכל בעיית נהיגה בפסילה? רוצה לשמוע עוד על ההבדל בין גרימת מוות ברשלנות להריגה? השאר פרטים או התקשר עוד עכשיו אל עורך דין תעבורה ניר שלום לקבלת ייעוץ משפטי אל תתמהמה!

טלפון: 077-9976882

מייל: Nirshalomlaw@gmail.com

הבדל בין גרימת מוות ברשלנות להריגה
ניווטט מהיר בעמוד
טופס צור קשר
מאמרים קשורים
איך לעבור בדיקת ינשוף

בדיקת ינשוף

בדיקת ינשוף הינה בדיקה המשמשת את משטרת התנועה לאבחון רמת ריכוז האלכוהול בדם באמצעות מכשיר

קרא עוד
דילוג לתוכן